2011-10-08

Rött - ofärgat - blått

Vatten!  När jag flyttade hit var det rött. Vissa perioder på hösten kunde det smaka lite mossa. Tyckte inte om det så jag köpte mig en Anna kanna som renat mitt dricksvatten.

För någon månad sedan släppte kommunen på det nya vattnet från Viren. Då blev det bättre. Vattnet var ofärgat och klart drickbart. Glad var jag. Och Anna kannan fick nästan pension.

Nu när jag kom hem från Falsterbo var det ändrat igen. Nu är vattnet blått med en, visserligen svag, men tydlig smak av klor.

Aldrig får man va´ riktigt gla´. Fast det är ju bättre än rost o mossa. :)

NatureFootstep.com

10 kommentarer:

  1. Här nere har vi en grundvattentäkt, en sjö i sanden under markytan, som är ca 5 kvadratkilometer stor. Det är jättefint och behöver inte ens renas, eller tillsättas något. Det är nog det bästa med Hultsfred, förutom naturen förstås.

    SvaraRadera
  2. Hos mig är vattnet fortfarande bra. Fast det var det förstås innan de släppte på det nya också.
    Här har det inte hänt något likande som du beskriver ännu i alla fall.

    Hoppas det rättar till sig så småningom.

    Många kommuner har ju haft en del strul med sitt vatten i år har man kunnat läsa i pressen.

    SvaraRadera
  3. Det intressanta är att vi borde ha samma vattenledningar du och jag eftersom vi bor i grannhusen. Det du berättar om har inte märkts av här alls sen jag flyttade hit för fem år sedan. Vattnet har varit och är klart hela tiden.
    Kanske är det ett problem som är förknippat med pumparna och ledningarna i ert hus.

    SvaraRadera
  4. Mamma och pappa har bra vatten och de bor i Katrineholm....
    Vi har oförskämt bra vatten här i den stora staden.

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid haft gott vatten, Mälarenergi är bra på det. :)

    SvaraRadera
  6. Du kanske ska spola en stund innan du använder vattnet. När de har arbetat med något angående det, så brukar jag ´kräma´ på överallt en stund.

    SvaraRadera
  7. Eftersom tvättstugan för fler än 60 lägenheter finns i ditt hus går det år en hel del vatten där. Det lär ju kräva lite extra av pumparna och tillförseln. Jag misstänker att det är något fel där och att felet berör endast ditt hus.
    Fastighetsskötaren kanske vet något?

    SvaraRadera
  8. Fast nu är ju det blå en tillsats av klor, det lär ju inte beröra endast mitt hus. Du kanske inte tänkt på det. Det syns bara när du tappar i badkaret. Sen är jag lite känslig för klorin smaken så jag kan antagligen känna det innan du noterar det. Rosten försvann iom att de gick över till det nya.

    SvaraRadera
  9. Eftersom jag inte använder badkaret till annat än att vattna katten i så har jag inte sett något blått.

    SvaraRadera
  10. Har du bytt glödlampa i badrummet? Olika sorters ljus påverkar färgen i vattnet. Jag tycker ocks att det är rätt blått. Jag har skaffat SPA Lights som jag låter flyta respektive fastsatt på sidorna under vattenytan, så nu är det ännu blåare!

    SvaraRadera

Kommentarsfält för NatureFootstep Photography

Comments for NatureFootstep Photography